Gode overvejelser til den selvstændige restaurantbestyrer

Det er ikke blot en stor opgave at skulle bestyre en restaurant. Det er også noget af et ansvar at have på skuldrene. I din magt ligger flere ansattes skæbner, restaurantens ry samt din karriere. Det er et enormt stort skridt at tage, når man for første gang åbner dørene for de sultne kunder og der er udelukkende gode grunde til, at man skal være bevidst om alle de problematikker, der hører til at drive en restaurant på forhånd. Hvis du forbereder dig godt og har systemer og professionelle hjælpere allerede fra den første åbningsdag, kan du som restaurantbestyrer fokusere på at møde kunderne og lede dit personale. Derfor får du her nogle vigtige overvejelser i forbindelse med driften af en restaurant, som både kan være nyttige, hvis du i lang tid har drevet en restaurant, hvis du skal åbne inden længe eller hvis du blot synes, at det er spændende og måske går med nogle overvejelser i maven.

Systemer i restauranten

Der findes meget få (om ikke ingen) virksomheder, der kan fungere uden visse systemer. Det kan både være manuelle, sociale eller teknologiske systemer, der er tale om. Systemer forsimpler arbejdsbyrden idet de typisk enten uddelegerer den eller selv bidrager til den. For eksempel kan et bogføringssystem spare dig for mange timers tid foran computeren. Som bestyrer er det enormt vigtigt at du har tid og overskud på hænderne til at se restauranten som den er og samtidig være i stand til at tænke kreativt og visualisere, hvordan den kunne se ud i fremtiden. Med dette overskud er du i stand til at planlægge og implementere nye, bedre tiltag, der gør både kvalitet, produktion og den sociale situation på arbejdspladsen bedre. Derfor er bogføringssystemet et eksempel på, hvordan et system kan gøre en enormt stor forskel for, hvor godt en virksomhed klarer sig i det lange løb.

Manuelle systemer

Som nævnt ovenfor findes der forskellige slags systematiseringer. Mens bogføringssystemer typisk er teknologiske nutildags og kan findes på nettet kunne en bog med opskrifter i eller et menukort for eksempel anses som et manuelt system. På mange virksomheder har man også manuelle “indtjekningssystemer”, der fortæller arbejdsgiveren, hvem der har været på arbejde og hvornår. Mange af disse systemer bliver dog i årene vi befinder os i udfaset til fordel for teknologiske løsninger. Naturligvis skal der på enhver arbejdsplads være rum til at mennesker kan udfolde sig og komme med idéer til forbedringer og derfor skal systemer ikke ses som hele løsninger, men hjælpemidler, der kan gøre bestemte opgaver nemmere eller overflødige. Det er altså ikke i systemerne, din virksomheds værdi ligger, men i dine ansatte, dit brand og dit produkt.

Sociale systemer

Restaurationsbranchen er en af de mest omtalte brancher, når det kommer til “sociale systemer”. Systemer af denne slags har ofte en negativ og fornedrende ordlyd, men de sørger for disciplin og behøver ikke nødvendigvis at være forbundne med prestige over for lav social status. I brancher hvor der af og til kommer pres på, og hver person er uundværlig i dennes rolle er sociale systemer vigtige. En restaurationsbestyrer kan hurtigt komme til at gå i vejen, hvis han eller hun vil hjælpe til i køkkenet eller i opvasken mens der er travlt. Her er det vigtigt at kende sin funktioner, og måske hellere i stedet for at opsøge kunderne og formilde dem ved samtale, hvis køkkenet bruger lidt for lang tid på en ret på grund af travlhed. Det er naturligvis vigtigt at huske at man som kolleger først og fremmest er et hold, der skal arbejde sammen på lige fod. Hvis ikke dette spiller, vil en restaurant ikke kunne køre rundt, så når du ansætter, er det også vigtigt at du vælger folk der ikke blot er gastronomisk eller teknisk dygtige, men også er i stand til at indgå i et hold.

Andre gode råd

Til sidst men ikke mindst findes der mange branche-hemmeligheder, der altid har hjulpet restaurantbestyrerne i gang. Ligesom ens bedstemor kan lave en gryderet, der siger spar to, fordi opskriften generation efter generation er blevet finpudset, er gode råd fra dine kolleger og eventuelle bekendte bestyrere fra andre restauranter meget værdifulde. Dermed har du altså grundopskriften til en god og sund restaurant.

Giv dit besyv med